Jak projektuje się Hyundaie: w cztery oczy z Sang-yupem Lee

Koncerny motoryzacyjne wydają nam się bezdusznymi przedsiębiorstwami, w których pracują poważni ludzie w identycznych garniturach. Kłam tym stereotypom zadaje szef designu Hyundaia, 45-letni Koreańczyk Sang-yup Lee. To właśnie jego przebojowej osobowości nowe Hyundaie zawdzięczają swój wyjątkowy charakter.
Choć na oficjalnych zdjęciach ten wiceprezes zarządu Hyundaia wzbudza zaufanie swoją poważną miną i ciemnym garniturem, na nasze spotkanie w Seulu 45-letni Sang-yup przychodzi w długiej, białej bluzie z kapturem, zbija ze mną piątkę i przechodzi do wymiany uprzejmości na temat trampek, które mamy na nogach. To pozostałość po czasie, które Sang-yup spędził w USA i w innych krajach świata, w których pracował dla marek samochodów luksusowych, nim w końcu trafił do rodzimego Hyundaia. To życiowe doświadczenie było mu potrzebne, by pomagać Lucowi Donkerwolke przekształcać ten koreański konglomerat w to, czym teraz jest: pewnego siebie, przebojowego gracza – globalnego lidera przemysłu motoryzacyjnego. Wprowadzenie przez markę na rynek modelu takiego, jak i30 Fastback jest na to najlepszym dowodem. - W Hyundaiu spotykam się z zupełnie innymi wyzwaniami, niż we wszystkich innych firmach, w których pracowałem, posiadających grube "biblie" tego co wolno, a czego nie. Marka tak szybko osiągnęła rozpoznawalność na całym świecie, że nasza "biblia" zdążyła się zapełnić tylko na kilku stronach. Jako dział stylistyczny pozwalamy sobie więc na wyznaczanie wielkich celów, bez oglądania się na przeszłość. ||||| (( figures 6249930802497665 )) Nie chcemy pracować nad "matrioszkami", gdy każdy kolejny model w gamie jest mniejszą lub większą wersją tego samego projektu. Wolimy tworzyć unikatowy charakter każdego z auta, ale jednocześnie zachowywać przy tym wspólny motyw przewodni, dzięki któremu będzie on rozpoznawalny jako Hyundai nawet po zdjęciu znaczków. To jest niezwykle trudne zadanie. ----- (( slider 6250603663234689 )) ----------------------------- To właśnie to odważne nastawienie przyniosło tak pionierski i bezkonkurencyjny charakter, zaprojektowanego przez Thomasa Burkle - szefa designu Hyundaia na Europę - modelu i30 Fastback. Łączy on ponadczasowy, funkcjonalny charakter dobrze już znanego na polskim rynku modelu i30 w wersji pięciodrzwiowej z inspirującym duchem wozów Gran Turismo z dawnych lat. Dzięki temu nowy wariant nadwozia popularnego kompaktu Hyundaia przywołuje dawno niewidziany w motoryzacji elegancki styl i wyróżniającą się na ulicy, reprezentacyjną formę pięciodrzwiowego coupé z wysokim poziomem komfortu, który duża przestronność kabiny. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to samochód inny od swojego odpowiednika w wersji hatchback – jest od niego o 25 mm niższy, za to aż o 11,5 centymetra dłuższy – ale promienieje od niego ta sama kreatywna energia, dzięki której Hyundai w ostatnich latach notuje tak niesamowity postęp. Hyundai i30 Fastback to pierwsze czterodrzwiowe coupé w swojej klasie. Choć ostateczny efekt wzbudza podejrzenie. ||||| Skąd zespół projektantów mógł wiedzieć, że klienci będą chcieli akurat tak wyjątkową, nieznaną wcześniej pochodną i30? Koreańczyk zdradza, że właśnie na tym polega rola designera, by odkrywać wewnętrzne pragnienia swoich odbiorców i nadawać im realny kształt: ((quote)) Teraz chcę wejść na kolejny poziom razem z marką Hyundai. Obecnie spędzam więc najlepszy czas w swoim życiu!((quote)) - Design jest po to, żeby przekraczać granice i dawać coś, czego klienci nawet nie wiedzieli, że chcą. Stylista jest trochę jak szef kuchni. Nie tylko wybiera składniki, ale i obmyśla sposób przyrządzenia z nich dania. Składniki są w tej analogii gustami klientów. Kucharz sam musi wiedzieć, jak o te gusta się zatroszczyć...
Poleć ten artykuł znajomym:
Udostępnij Tweetnij Wykop
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.