Ryby w diecie przyszłej mamy

Ryby są źródłem wielonasyconych kwasów tłuszczowych i białka. To składniki cenne dla dziecka, ze względu na rozwój mózgu i wzroku, a także dla jego mamy. Niektóre ryby zawierają jednak szkodliwą rtęć. Dlatego tak ważny jest ich przemyślany wybór.
Ryby to prawdziwa skarbnica składników odżywczych: wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, białka, które bardzo dobrze się przyswaja, witaminy D i jodu. Dzięki nim ciąża przebiega bez zakłóceń.

Są jednak ryby, których spożycie może negatywnie wpłynąć na rozwój płodu, ponieważ zawierają toksyczną rtęć. Ze względu na to, ostrożnie dobierajmy gatunki ryb i spożywajmy je z umiarem. Nie można jednak wyłączyć ich z menu. Zbadano, że u dzieci, których matki jadły około 400 g ryb tygodniowo, rozwój psychoruchowy przebiegał szybciej i sprawniej niż u tych, których mamy jadły mało ryb lub wcale.

Jakie ryby jeść w ciąży?

Kobieta ciężarna powinna jeść ryby co najmniej dwa razy w tygodniu. Tłuste ryby, takie jak na przykład łosoś, posiadają ważne dla zdrowia mamy i dziecka kwasy wielonasycone omega-3. Przeprowadzone badania wskazują, że dostarczanie kwasów omega-3 do organizmu dziecka wpływa na wzrost jego inteligencji i na zdolności socjalne w późniejszym okresie. Ponadto spożywanie tej ryby poprawia nastrój, zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji w ciąży, jak i depresji poporodowej oraz korzystnie wpływa na pamięć.

Spożywanie łososia w ostatnim trymestrze ciąży działa pozytywnie na układ kostny dziecka (dzięki zawartej w łososiu witaminie D, która sprzyja wchłanianiu wapnia).

Pozostałe ryby, które można spożywać w ciąży to: sardynki, sum, pstrąg hodowlany, flądra, krewetki, ryby z otwartych mórz (np. dorsz – tu trzeba jednak uważać ze względu na zawartość rtęci, dlatego warto ograniczyć jego spożywanie, makrela, sielawa).

Jakich ryb unikać w ciąży?

Odradza się spożywanie ryb słodkowodnych, które złowiono w jeziorach z okolic skażonych zanieczyszczeniami. Natomiast rtęć, która jest obecna w mięsie niektórych ryb, bardzo łatwo przenika przez łożysko. Naprawdę wysokie stężenie rtęci może prowadzić do zaburzeń rozwoju płodu (mózgu i systemu nerwowego). W pierwszym trymestrze kobiety nie powinny też spożywać oleju z wątroby dorsza.

Warto wiedzieć

W okresie całej ciąży powinno się zrezygnować z surowego mięsa ryb (tatar z łososia, sushi, surowe mięso marynowane, np. śledzi, a także ryb wędzonych na zimno), ponieważ może zawierać bakterie z rodzaju Listeria monocytogenes, które są niebezpieczne dla kobiet w ciąży. Trzeba także uważać na owoce morze, których najlepiej unikać, ponieważ można zarazić się tasiemcem. Ponadto owoce morza bardzo szybko się psują. Mięczaki natomiast, filtrując w ciągu dnia znaczne ilości wody, wyłapują z niej wszystkie zanieczyszczenia. Ryby w diecie przyszłej mamy najlepiej gotować na parze lub piec – w ten sposób nie stracą swoich wartości i nie będą też kaloryczne. Unikajmy za to ich smażenia!

Poleć ten artykuł znajomym:
Udostępnij Tweetnij Wykop
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.